.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رودخانه‌های رشت در گرداب آلودگیها

دو رودخانه مهم "زرجوب" و "گوهررود" که از میان شهر رشت عبور می کنند،‌ روزگاری منظره زیبایی به این شهر داده بودند اما امروزه آلودگی شدید رودهای یاد شده، علاوه بر به خطر انداختن محیط زیست، سلامتی شهروندان را نیز تهدید می کند.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، این دور رودخانه آلوده ‌ترین رودخانه ها در سطح گیلان و حتی کشور بوده و بسیاری از بیماری های میکروبی را به‌ طور مستقیم و غیرمستقیم گسترش می دهند.

رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت، سال ها از آلودگی های بسیاری رنج می برند که می توان به آلودگی ناشی از فاضلاب، پساب های صنعتی و کشاورزی اشاره کرد اما آنچه دردناک تر از هر چیزی به نظر می رسد بی مهری مردم در حق این رودخانه بزرگ است که با ریختن زباله و فاضلاب های خانگی ابراز می شود.

رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت از آلودگی های بسیاری رنج می برند

در حال حاضر این رودخانه ها در وسط شهر رشت به جای اینکه منشا زیبایی و پاکی باشند به دلایل مختلف، وضعیت نامناسب و کاملا غیربهداشتی به خود گرفته و سلامت افراد منطقه را تهدید می کند و تاکنون نیز اقدام موثری در این رابطه انجام نشده است.

یکی از شهروندان رشتی در این باره گفت: رودخانه های زرجوب و گوهررود که با عبور از مرکز شهررشت به دلیل آلودگی شدید خطری جدی برای سلامت مردم منطقه محسوب می شوند.

غلامحسن قاسمی با اشاره به آلودگی شدید این دو رودخانه در مرکز این شهر اظهار داشت: بخش عمده ای از فاضلاب شهری، صنعتی، بیمارستانی و غیره به این رودخانه ها سرازیر می شود.

دیگر شهروند رشتی ورود انواع فاضلاب ها به رودخانه های رشت علاوه بر ایجاد بحران زیست محیطی، سلامت مردم منطقه را به مخاطره انداخته و به دلیل متصاعد شدن بوی نامطبوع و مشمئزکننده، اسباب نارضایتی ساکنان حریم این رودخانه ها و گردشگران را فراهم کرده است.

رودخانه های رشت در زمره بحرانی ترین رودخانه ها به لحاظ آلودگی

علی حسین زاده افزود: این رودخانه ها که روزگاری یکی از شاهرگ های حیاتی و از جاذبه های گردشگری استان گیلان بودند امروز با قرار گرفتن در زمره بحرانی ترین رودخانه ها به لحاظ آلودگی، زیست بوم خود را از دست می دهند.

وی در ادامه خواستار تلاش مسئولان و پرسنل شهرداری و دیگر نهادهای ذیربط برای ساماندهی این رودخانه ها شد.

در این ارتباط نماینده مردم رشت گفت: دو رودخانه زرجوب و گوهررود این شهر به دلیل ورود انواع فاضلاب ها جزء آلوده ترین رودخانه های بین شهری جهان هستند.

حسن تامینی افزود: بوی تعفن زباله ها و فاضلاب های ریخته شده برای ساکنان اطراف این دو رودخانه آزاردهنده است و تحمل آن درمواقع کم آبی ممکن نیست.

وی همچنین آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت، چهره این شهر را برای هر بیننده ای زشت جلوه می دهد بر لزوم ساماندهی مشکلات موجود این رودخانه ها تاکید کرد.

لزوم ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود رشت

نماینده مردم رشت ادامه داد: ساماندهی این رود خانه ها علاوه بر پاکسازی حریم شهری رودخانه موجب زیبا سازی و جذب گردشگر در این شهر خواهد شد.

بدین ترتیب فاضلاب شهری از مهمترین منابع آلوده کننده زرجوب و گوهر رود است که از طریق سیستم اگو وارد این رودخانه ها می شود با توجه به افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی، فاضلاب شهری بیش از 90 درصد بارآلودگی این رودخانه ها را تشکیل می دهد.

فاضلاب های صنعتی دومین منبع آلودگی است، این فاضلاب ها به واسطه داشتن فلزات سنگین برای محیط زیست وعدم تجزیه توسط موجودات ذره بینی برای موجودات زنده فوق العاده خطرناک و کشنده است.

زباله های شهری و پساب های کشاورزی ( کود و سموم ) به ترتیب سومین و چهارمین منابع آلایندگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود هستند، زباله ها نوع مواد سمی خطرناک بوده و همچنین به دلیل تخلیه زباله های بیمارستانی که حاوی انواع باکتری در جایگاه دفع زباله شهری است، ابعاد آلودگی حاصله به مراتب وسیع تر و خطرناک تر می شود.

با وجود این منابع چهارگانه جریان آب های ورودی را آلوده ساخته و در بسیاری نقاط علاوه بر از بین بردن موجودات آبزی سبب مهاجرت ماهیان و ازدیاد رشد گیاهان آبزی شده است.

مشکلات موجود رودخانه های رشت نیازمند یک عزم ملی است

عضو شورای کلانشهر رشت همچنین با ابراز تأسف از وضعیت نامطلوب رودخانه های زرجوب و گوهررود گفت: رفع مشکلات موجود نیازمند یک عزم ملی با حمایت و پیگیری های استاندار و نمایندگان مجلس است.

غلامرضا خاکسار اجرای پروژه آب و فاضلاب را گامی مؤثر در راستای نجات رودخانه های زرجوب و گوهر رود، بهداشت خانوار و به طور کلی زیبایی سیمای شهری ذکر کرد.

به هر حال رودخانه ها مظلوم ترین حیطه از بخش های محیط زیست کشور تلقی می شوند که با بی توجهی و غفلت مسئولان نسبت به رودخانه ها، بر آلودگی آب ها به صورت لحظه ای افزوده می شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.047 seconds.